Je bent hier: Startpagina > Buitenland > Halifaxklasse Inloggen | Registreren 
   
 
 
Multimedia
Bekijk meer foto's.
Foto's en filmpjes van dit schip.
Ga naar de website

Meer schepen
Blanco Encaladaklasse (CL)
Leopold I klasse (BE)
Karel Doormanklasse (NL)
Brandenburgklasse (DE)
Tourvilleklasse (FA)
Neustrashimyklasse (RU)
Type 23 klasse (GB)
Type 22 klasse (GB)

Advertentie
Multirole patrol fregat
Halifaxklasse

Afbeeldingen

Schepen
Informatie
In december 1877 besloot de Canadese regering om zes fregatten te bestellen van de uiteindelijke order van twintig fregatten, omdat de Canadese vloot oceaanescorteschepen en ASW-fregatten aan vervanging toe was. Het programma viel ten prooi aan de nodige vertraging en pas in juni 1983 werd de order daadwerkelijk geplaatst bij de St John Shipbuilding werf te New Brunswick. Het ontwerp van de "Halifaxklasse" werd verdeeld over St John en Paramax Electronics en de bouw van drie van de uiteindelijke twaalf schepen vond plaats te Lauzon en Sorel in Quebec bij Marine Industries.

De twaalf "Halifaxklasse" fregatten zijn tussen maart 1987 en april 1995 van stapel gelopen en tussen juni 1992 en september 1996 in de vaart genomen. In het ontwerpfase is veel werk gemaakt van de "stealth" eigenschappen van de schepen. De gasturbines zijn zwevend gemonteerd en de schepen hebben een Dresball Infra-Rood onderdrukkingssysteem aan boord. Echter, de eerste schepen produceerde meer geluid dan was voorzien, vooral bij hogere snelheden. De problemen werde opgelost en de schepen gelden tegenwoordig als zeer stil en stabiel onder alle zeeomstandigheden.

De schepen hebben alle faciliteiten aan boord voor het meevoeren van een Sea King helikopter, zoals een hangaar, helidek en een landingliersysteem. Omdat een geavanceerd anti-onderzeebootwapen belangrijk is voor de Canadese marine, worden de schepen vanaf 2006 uitgerust met een ITAPSS (Integrated Towed Active/Passive Sonar System). De verdediging tegen luchtaanvallen is vanaf 2004 verbeterd door de installatie van de Evolved Sea Sparrow Missile. Vanwege de beperkingen van radargebaseerde vuurleidingssystemen tegenover moderne tegenmaatregelen werd in 2002 een Wescan 14 optronische vuurleiding ingebouwd.

Zeven schepen zijn aan de Canadese Atlantische kust gestationeerd. De overige vijf aan de Stille Oceaankust.

Specificaties
Bemanning: 225 man
Waterverplaatsing: 4770 ton
Grootste lengte: 134,1 meter
Grootste breedte: 14,6 meter
Diepgang: 4,9 meter
Motoren: 2 General Electric LM2500 gas turbines en 1 Pielstick v20 cruise diesel
Max. snelheid: 29 knopen
Bewapening: 8 AGM-84 Harpoon Missiles, 16 Evolved Sea Sparrow Missiles, Bofors 57mm Mk-3 kanon, 1 Phalanx CIWS, 8 20mm Oerlikon kanons en 4 MK.32 torpedobuizen voor Mk-46 torpedo's
Aviatie: CH-124 Sea King helicopter

Vaartuigen Naam & boegnummer In dienst Uit dienst
HMCS Halifax (FFH-330) 30.04.1988  
HMCS Vancouver (FFH-331) 23.08.1993  
HMCS Ville de Québec(FFH-332) 14.07.1994  
HMCS Toronto (FFH-333) 29.07.1993  
HMCS Regina (FFH-334) 29.12.1993  
HMCS Calgary (FFH-335) 12.05.1995  
HMCS Montréal (FFH-336) 21.07.1994  
HMCS Fredericton (FFH-337) 10.09.1994  
HMCS Winnipeg (FFH-338) 23.06.1996  
HMCS Charlottetown (FFH-339) 09.09.1995  
HMCS St. Johns (FFH-340) 24.07.1997  
HMCS Ottawa (FFH-341) 28.09.1996  

Navy Inside
info@navyinside.nl
Paardenweide 173 - 1689MJ Zwaag
 
Vorige pagina | Ga naar top | Bookmark & Share
Sponsor: Domeinhuis