Duikvaartuigen - Navy Inside Navyinside.nl
Navy Inside

Zoekveld

Navy Inside

U bent hier

U bent hier

De Nederlandse marine heeft vijf duikvaartuigen. Vier vaartuigen van de “Cerberusklasse” en het duikondersteuning vaartuig “Soemba”. De vaartuigen worden als werkplatform gebruikt door duikers van de Duik- en Demonteergroep (DDG) en zijn in 1992 en 2009 in dienst van de Nederlandse marine gesteld.
De Nederlandse marine heeft vijf duikvaartuigen. Vier vaartuigen van de “Cerberusklasse” en het duikondersteuning vaartuig “Soemba”. De vaartuigen worden als werkplatform gebruikt door duikers van de Duik- en Demonteergroep (DDG) en zijn in 1992 en 2009 in dienst van de Nederlandse marine gesteld.

Ontwikkeling en bouw

De duikvaartuigen van de "Cerberusklasse" zijn in 1992 in dienst gekomen ter vervanging van de verouderde “Tritonklasse” duikvaartuigen. De vaartuigen van de “Tritonklasse” waren klein en niet toereikend voor de taak als ondersteuningsplatform voor duikers. De vaartuigen zijn door Scheepswerf Visser te Den Helder gebouwd.
Twee duikvaartuigen zijn in 1997 en 2008 aangepast. De Hydra en Nautilus zijn verlengd en beide schepen hebben een nieuwe boegschroef gekregen.
De vaartuigen van de “Cerberusklasse” hebben een platte bodem, waardoor ze geschikt zijn om in ondiepe wateren te varen. Hierdoor kunnen de vaartuigen naast hun taak als ondersteuningsplatform voor duikers ook worden ingezet voor binnenlandse havenbeveiliging.

Geen Zijner Majesteits

De vaartuigen van de "Cerberusklasse" hebben geen commandant. De gezagvoerder is een sergeant-majoor en is belast met de leiding over het schip. De schepen voeren geen oorlogswimpel en het predicaat “Zijner Majesteits (Zr.Ms.)”.

Soemba

De “Soemba” is een duikvaartuig dat tot 2009 door de Nederlandse landmacht werd gebruikt voor de duikopleiding. Het schip deed daar dienst als “Rijksvaartuig 50”. In 2009 werd het schip met het samengaan van de duikopleidingen van de landmacht en de marine overgedragen aan de marine. De “Soemba” is in 1989 gebouwd.

Specificaties

Afmetingen Cerberus en Argus - lengte: 27,94m; breedte: 8,76m; diepgang: 1,5m
Hydra en Nautilus - lengte: 38,47m; breedte: 8,6m; diepgang: 1,5m
Soemba - lengte: 42m; breedte: 9,5m; diepgang: 1,5m
Water verplaatsing Cerberus en Argus - zoet water: 217,4 ton; zout water: 222,8 ton
Hydra en Nautilus - zoet water: 217,4 ton; zout water: 340 ton
Soemba - 410 ton
Bemanning Cerberusklasse - 6 man (Argus en Nautilus 8 + 22 man)
Soemba - 4 (+17) man
Voortstuwing Cerberusklasse - 2x Volvo Penta TADM 122A
Soemba - 2x DAF 1160 DKV
Maximale snelheid Cerberusklasse - 10,5 knopen
Soemba - 8 knopen
Bewapening Geen

Bemanningslijsten

Ontwikkeling en bouw

De duikvaartuigen van de "Cerberusklasse" zijn in 1992 in dienst gekomen ter vervanging van de verouderde “Tritonklasse” duikvaartuigen. De vaartuigen van de “Tritonklasse” waren klein en niet toereikend voor de taak als ondersteuningsplatform voor duikers. De vaartuigen zijn door Scheepswerf Visser te Den Helder gebouwd.
Twee duikvaartuigen zijn in 1997 en 2008 aangepast. De Hydra en Nautilus zijn verlengd en beide schepen hebben een nieuwe boegschroef gekregen.
De vaartuigen van de “Cerberusklasse” hebben een platte bodem, waardoor ze geschikt zijn om in ondiepe wateren te varen. Hierdoor kunnen de vaartuigen naast hun taak als ondersteuningsplatform voor duikers ook worden ingezet voor binnenlandse havenbeveiliging.

Geen Zijner Majesteits

De vaartuigen van de "Cerberusklasse" hebben geen commandant. De gezagvoerder is een sergeant-majoor en is belast met de leiding over het schip. De schepen voeren geen oorlogswimpel en het predicaat “Zijner Majesteits (Zr.Ms.)”.

Soemba

De “Soemba” is een duikvaartuig dat tot 2009 door de Nederlandse landmacht werd gebruikt voor de duikopleiding. Het schip deed daar dienst als “Rijksvaartuig 50”. In 2009 werd het schip met het samengaan van de duikopleidingen van de landmacht en de marine overgedragen aan de marine. De “Soemba” is in 1989 gebouwd.

Specificaties

Afmetingen Cerberus en Argus - lengte: 27,94m; breedte: 8,76m; diepgang: 1,5m
Hydra en Nautilus - lengte: 38,47m; breedte: 8,6m; diepgang: 1,5m
Soemba - lengte: 42m; breedte: 9,5m; diepgang: 1,5m
Water verplaatsing Cerberus en Argus - zoet water: 217,4 ton; zout water: 222,8 ton
Hydra en Nautilus - zoet water: 217,4 ton; zout water: 340 ton
Soemba - 410 ton
Bemanning Cerberusklasse - 6 man (Argus en Nautilus 8 + 22 man)
Soemba - 4 (+17) man
Voortstuwing Cerberusklasse - 2x Volvo Penta TADM 122A
Soemba - 2x DAF 1160 DKV
Maximale snelheid Cerberusklasse - 10,5 knopen
Soemba - 8 knopen
Bewapening Geen

Bemanningslijsten

Ontwikkeling en bouw

De duikvaartuigen van de "Cerberusklasse" zijn in 1992 in dienst gekomen ter vervanging van de verouderde “Tritonklasse” duikvaartuigen. De vaartuigen van de “Tritonklasse” waren klein en niet toereikend voor de taak als ondersteuningsplatform voor duikers. De vaartuigen zijn door Scheepswerf Visser te Den Helder gebouwd.
Twee duikvaartuigen zijn in 1997 en 2008 aangepast. De Hydra en Nautilus zijn verlengd en beide schepen hebben een nieuwe boegschroef gekregen.
De vaartuigen van de “Cerberusklasse” hebben een platte bodem, waardoor ze geschikt zijn om in ondiepe wateren te varen. Hierdoor kunnen de vaartuigen naast hun taak als ondersteuningsplatform voor duikers ook worden ingezet voor binnenlandse havenbeveiliging.

Geen Zijner Majesteits

De vaartuigen van de "Cerberusklasse" hebben geen commandant. De gezagvoerder is een sergeant-majoor en is belast met de leiding over het schip. De schepen voeren geen oorlogswimpel en het predicaat “Zijner Majesteits (Zr.Ms.)”.

Soemba

De “Soemba” is een duikvaartuig dat tot 2009 door de Nederlandse landmacht werd gebruikt voor de duikopleiding. Het schip deed daar dienst als “Rijksvaartuig 50”. In 2009 werd het schip met het samengaan van de duikopleidingen van de landmacht en de marine overgedragen aan de marine. De “Soemba” is in 1989 gebouwd.

Specificaties

Afmetingen Cerberus en Argus - lengte: 27,94m; breedte: 8,76m; diepgang: 1,5m
Hydra en Nautilus - lengte: 38,47m; breedte: 8,6m; diepgang: 1,5m
Soemba - lengte: 42m; breedte: 9,5m; diepgang: 1,5m
Water verplaatsing Cerberus en Argus - zoet water: 217,4 ton; zout water: 222,8 ton
Hydra en Nautilus - zoet water: 217,4 ton; zout water: 340 ton
Soemba - 410 ton
Bemanning Cerberusklasse - 6 man (Argus en Nautilus 8 + 22 man)
Soemba - 4 (+17) man
Voortstuwing Cerberusklasse - 2x Volvo Penta TADM 122A
Soemba - 2x DAF 1160 DKV
Maximale snelheid Cerberusklasse - 10,5 knopen
Soemba - 8 knopen
Bewapening Geen

Bemanningslijsten

Ontwikkeling en bouw

De duikvaartuigen van de "Cerberusklasse" zijn in 1992 in dienst gekomen ter vervanging van de verouderde “Tritonklasse” duikvaartuigen. De vaartuigen van de “Tritonklasse” waren klein en niet toereikend voor de taak als ondersteuningsplatform voor duikers. De vaartuigen zijn door Scheepswerf Visser te Den Helder gebouwd.
Twee duikvaartuigen zijn in 1997 en 2008 aangepast. De Hydra en Nautilus zijn verlengd en beide schepen hebben een nieuwe boegschroef gekregen.
De vaartuigen van de “Cerberusklasse” hebben een platte bodem, waardoor ze geschikt zijn om in ondiepe wateren te varen. Hierdoor kunnen de vaartuigen naast hun taak als ondersteuningsplatform voor duikers ook worden ingezet voor binnenlandse havenbeveiliging.

Geen Zijner Majesteits

De vaartuigen van de "Cerberusklasse" hebben geen commandant. De gezagvoerder is een sergeant-majoor en is belast met de leiding over het schip. De schepen voeren geen oorlogswimpel en het predicaat “Zijner Majesteits (Zr.Ms.)”.

Soemba

De “Soemba” is een duikvaartuig dat tot 2009 door de Nederlandse landmacht werd gebruikt voor de duikopleiding. Het schip deed daar dienst als “Rijksvaartuig 50”. In 2009 werd het schip met het samengaan van de duikopleidingen van de landmacht en de marine overgedragen aan de marine. De “Soemba” is in 1989 gebouwd.

Specificaties

Afmetingen Cerberus en Argus - lengte: 27,94m; breedte: 8,76m; diepgang: 1,5m
Hydra en Nautilus - lengte: 38,47m; breedte: 8,6m; diepgang: 1,5m
Soemba - lengte: 42m; breedte: 9,5m; diepgang: 1,5m
Water verplaatsing Cerberus en Argus - zoet water: 217,4 ton; zout water: 222,8 ton
Hydra en Nautilus - zoet water: 217,4 ton; zout water: 340 ton
Soemba - 410 ton
Bemanning Cerberusklasse - 6 man (Argus en Nautilus 8 + 22 man)
Soemba - 4 (+17) man
Voortstuwing Cerberusklasse - 2x Volvo Penta TADM 122A
Soemba - 2x DAF 1160 DKV
Maximale snelheid Cerberusklasse - 10,5 knopen
Soemba - 8 knopen
Bewapening Geen

Bemanningslijsten