Hydrografische Opnemingsvaartuigen (HOV) - Navy Inside Navyinside.nl
F a c t f i l e s
Hydrografische Opnemingsvaartuigen (HOV)

Snelliusklasse

Voor het in kaart brengen van de zee van zowel in Nederland als in het Caraïbisch gebied, heeft de Nederlandse marine twee hydrografische opnemingsvaartuigen in dienst. De twee vaartuigen kwamen in 2003 en 2004 in dienst. In tegenstelling tot hun voorgangers, zijn deze vaartuigen grijs geschilderd. De HOV’s zijn vernoemd naar mensen die belangrijk zijn geweest voor de hydrografie.

Ontwikkeling en inzet

De nieuwe hydrografische opnemingsvaartuigen zijn door de Nederlandse marine besteld om de verouderde opnemingsvaartuigen van de “Buyskesklasse” en de oceanograaf “Hr.Ms. Tydeman” te vervangen. In 2002 startte scheepswerf Damen Shipyards Galatz met de bouw van de casco’s van de schepen. Beide vaartuigen zijn in Nederland afgebouwd.
De schepen zijn ruim opgebouwd. De brug is ruim opgezet met een panorama uitzicht op zee. Door het gebrek aan een technische centrale aan boord de schepen, is er een aantal posities gereserveerd voor technici. De vaartuigen worden veel ingezet, waardoor het nodig is om met drie bemanningen te werken verdeeld over twee schepen.

De primaire taak van de HOV’s is het doen van hydrografisch opnemingswerk: het in kaart brengen van de zeebodem. De Nederlandse marine doet dit op het Nederlands grondgebied en rondom de Nederlandse Antillen en Aruba. De schepen zijn voor deze taak uitgerust met geavanceerde opnamesystemen.
De HOV’s worden naast de opnemingstaak vaak ingezet als “schip van de wacht”. Het schip van de wacht ligt gereed in geval van calamiteiten op de Noordzee. De vaartuigen beschikken over accommodatie voor 24 personen.

Specificaties

1875 ton
Totale waterverplaatsing
24 (+24)
Bemanningsleden aan boord
12 knopen
Maximale snelheid
75m x 13,1m x 4,0m
Lengte x breedte x diepgang

Wapen- & Radarsystemen

Hydrografisch opnemingswerk

De HOV's zijn voor het in kaart brengen van de zeebodem uitgerust met geavanceerde opnamesystemen.
Aan de onderzijde van de schepen zijn singlebeam sonar en multibeam echolood aangebracht. De multibeam sonar kan een 3D beeld creëren en kan zeer gedetailleerde 3D kaarten genereren. Naast deze sonarsystemen hebben de vaartuigen beschikking over een “High Speed Side Scan Sonar (HSSSS)". De HSSSS wordt achter het schip gesleept en kan kleine objecten in kaart brengen. Indien er sprake is van ondiep water, kan er een hydrografische sloep worden uitgezet.
De HOV’s kunnen ingezet worden voor het opsporen van wrakken. Hiervoor gebruiken de schepen een magnetometer die achter het schip gesleept kan worden.

Gallerij

Snelliusklasse

Voor het in kaart brengen van de zee van zowel in Nederland als in het Caraïbisch gebied, heeft de Nederlandse marine twee hydrografische opnemingsvaartuigen in dienst. De twee vaartuigen kwamen in 2003 en 2004 in dienst. In tegenstelling tot hun voorgangers, zijn deze vaartuigen grijs geschilderd. De HOV’s zijn vernoemd naar mensen die belangrijk zijn geweest voor de hydrografie.

Ontwikkeling en inzet

De nieuwe hydrografische opnemingsvaartuigen zijn door de Nederlandse marine besteld om de verouderde opnemingsvaartuigen van de “Buyskesklasse” en de oceanograaf “Hr.Ms. Tydeman” te vervangen. In 2002 startte scheepswerf Damen Shipyards Galatz met de bouw van de casco’s van de schepen. Beide vaartuigen zijn in Nederland afgebouwd.
De schepen zijn ruim opgebouwd. De brug is ruim opgezet met een panorama uitzicht op zee. Door het gebrek aan een technische centrale aan boord de schepen, is er een aantal posities gereserveerd voor technici. De vaartuigen worden veel ingezet, waardoor het nodig is om met drie bemanningen te werken verdeeld over twee schepen.

De primaire taak van de HOV’s is het doen van hydrografisch opnemingswerk: het in kaart brengen van de zeebodem. De Nederlandse marine doet dit op het Nederlands grondgebied en rondom de Nederlandse Antillen en Aruba. De schepen zijn voor deze taak uitgerust met geavanceerde opnamesystemen.
De HOV’s worden naast de opnemingstaak vaak ingezet als “schip van de wacht”. Het schip van de wacht ligt gereed in geval van calamiteiten op de Noordzee. De vaartuigen beschikken over accommodatie voor 24 personen.

Specificaties

1875 ton
Totale waterverplaatsing
24 (+24)
Bemanningsleden aan boord
12 knopen
Maximale snelheid
75m x 13,1m x 4,0m
Lengte x breedte x diepgang

Gallerij

Bekijk onze foto's op Flickr

Zr.Ms. Luymes (A803)

Mis nooit een update

Wil je op de hoogte blijven van de laatste updates van deze pagina? Voeg deze pagina toe aan jouw favorieten.
Je dient geregistreerd en ingelogd te zijn om deze pagina toe te voegen.

Schepen in deze klasse

Schepen in deze klasse

Plaats je naam op één van onderstaande bemanningslijsten

Registreer jezelf op Navy Inside

Registreer jezelf gratis en éénmalig op als Navy Inside lid en krijg toegang tot de bemanningslijsten. Ben je al geregistreerd? Log dan snel in!

Over ons

Termen en voorwaarden
Disclaimer
Privacybeleid
Cookies
Copyright

Wil je in contact komen?

Contactformulier
Stuur afbeeldingen naar ons

Volg ons...