Hydrografische Opnemingsvaartuigen (HOV) - Navy Inside Navy Inside

Hydrografische Opnemingsvaartuigen (HOV)


Snelliusklasse

Voor het in kaart brengen van de zee van zowel in Nederland als in het Caraïbisch gebied, heeft de Nederlandse marine twee hydrografische opnemingsvaartuigen in dienst. De twee vaartuigen kwamen in 2003 en 2004 in dienst.

Specificaties

1875 ton
Totale waterverplaatsing
24 (+24)
Bemanningsleden aan boord
12 knopen
Maximale snelheid
75m x 13,1m x 4,0m
Lengte x breedte x diepgang

Ontwikkeling en inzet

De nieuwe hydrografische opnemingsvaartuigen zijn door de Nederlandse marine besteld om de verouderde opnemingsvaartuigen van de “Buyskesklasse” en de oceanograaf “Hr.Ms. Tydeman” te vervangen. In 2002 startte scheepswerf Damen Shipyards Galatz met de bouw van de casco’s van de schepen. Beide vaartuigen zijn in Nederland afgebouwd.
De schepen zijn ruim opgebouwd. De brug is ruim opgezet met een panorama uitzicht op zee. Door het gebrek aan een technische centrale aan boord de schepen, is er een aantal posities gereserveerd voor technici. De vaartuigen worden veel ingezet, waardoor het nodig is om met drie bemanningen te werken verdeeld over twee schepen.
De primaire taak van de HOV’s is het doen van hydrografisch opnemingswerk: het in kaart brengen van de zeebodem. De Nederlandse marine doet dit op het Nederlands grondgebied en rondom de Nederlandse Antillen en Aruba. De schepen zijn voor deze taak uitgerust met geavanceerde opnamesystemen.
De HOV’s worden naast de opnemingstaak vaak ingezet als “schip van de wacht”. Het schip van de wacht ligt gereed in geval van calamiteiten op de Noordzee. De vaartuigen beschikken over accommodatie voor 24 personen.

Wapens en mogelijkheden

Hydrografisch opnemingswerk

De HOV's zijn voor het in kaart brengen van de zeebodem uitgerust met geavanceerde opnamesystemen.
Aan de onderzijde van de schepen zijn singlebeam sonar en multibeam echolood aangebracht. De multibeam sonar kan een 3D beeld creëren en kan zeer gedetailleerde 3D kaarten genereren. Naast deze sonarsystemen hebben de vaartuigen beschikking over een “High Speed Side Scan Sonar (HSSSS)". De HSSSS wordt achter het schip gesleept en kan kleine objecten in kaart brengen. Indien er sprake is van ondiep water, kan er een hydrografische sloep worden uitgezet.
De HOV’s kunnen ingezet worden voor het opsporen van wrakken. Hiervoor gebruiken de schepen een magnetometer die achter het schip gesleept kan worden. De Integrated Mast Module is voorzien van camera-, radar- en communicatieantennesystemen. Het onderste gedeelte van de mast is uitgerust met de Smile radar. Dit is een niet roterende zoekradar voor de lange afstand. De midden sectie van de mast biedt plaats aan het ICCAS communicatiesysteem en de Gatekeeper. Dit waarnemings- en alarmeringssysteem maakt het mogelijk om 360 graden met infrarood- en hoge resolutie camera’s te observeren. Het systeem kan zelfstandig objecten detecteren en identificeren. Bovenop de mast zit onder de Satcom bol de Seastar Active Active Phased Array Radar. Deze wordt gebruikt voor oppervlakte surveillance voor kleinere afstanden en maakt het mogelijk om kleine vaartuigen waar te nemen tussen de golven.

Beeldbank

Afbeeldingen van deze klasse schepen

 

Gerelateerde pagina's