Hydrografische Opnemingsvaartuigen (HOV) - Navy Inside Navyinside.nl
Navy Inside

Zoekveld

Navy Inside
Voor het in kaart brengen van de zee van zowel in Nederland als in het Caraïbisch gebied, heeft de Nederlandse marine twee hydrografische opnemingsvaartuigen in dienst. De twee vaartuigen kwamen in 2003 en 2004 in dienst. In tegenstelling tot hun voorgangers, zijn deze vaartuigen grijs geschilderd. De HOV’s zijn vernoemd naar mensen die belangrijk zijn geweest voor de hydrografie.
Voor het in kaart brengen van de zee van zowel in Nederland als in het Caraïbisch gebied, heeft de Nederlandse marine twee hydrografische opnemingsvaartuigen in dienst. De twee vaartuigen kwamen in 2003 en 2004 in dienst. In tegenstelling tot hun voorgangers, zijn deze vaartuigen grijs geschilderd. De HOV’s zijn vernoemd naar mensen die belangrijk zijn geweest voor de hydrografie.

Ontwikkeling en bouw

De nieuwe hydrografische opnemingsvaartuigen zijn door de Nederlandse marine besteld om de verouderde opnemingsvaartuigen van de “Buyskesklasse” en de oceanograaf “Hr.Ms. Tydeman” te vervangen. In 2002 startte scheepswerf Damen Shipyards Galatz met de bouw van de casco’s van de schepen. Beide vaartuigen zijn in Nederland afgebouwd.
De schepen zijn ruim opgebouwd. De brug is ruim opgezet met een panorama uitzicht op zee. Door het gebrek aan een technische centrale aan boord de schepen, is er een aantal posities gereserveerd voor technici. De vaartuigen worden veel ingezet, waardoor het nodig is om met drie bemanningen te werken verdeeld over twee schepen.

Hydrografisch opnemingswerk

De primaire taak van de HOV’s is het doen van hydrografisch opnemingswerk: het in kaart brengen van de zeebodem. De Nederlandse marine doet dit op het Nederlands grondgebied en rondom de Nederlandse Antillen en Aruba. De schepen zijn voor deze taak uitgerust met geavanceerde opnamesystemen.
De zeebodem wordt in kaart gebracht met meerdere sonars. Aan de onderzijde van de schepen zijn singlebeam sonar en multibeam echolood aangebracht. De multibeam sonar kan een 3D beeld creëren en kan zeer gedetailleerde 3D kaarten genereren. Naast deze sonarsystemen hebben de vaartuigen beschikking over een “High Speed Side Scan Sonar (HSSSS)". De HSSSS wordt achter het schip gesleept en kan kleine objecten in kaart brengen. Indien er sprake is van ondiep water, kan er een hydrografische sloep worden uitgezet.
De HOV’s kunnen ingezet worden voor het opsporen van wrakken. Hiervoor gebruiken de schepen een magnetometer die achter het schip gesleept kan worden.

Schip van de wacht

De HOV’s worden naast de opnemingstaak vaak ingezet als “schip van de wacht”. Het schip van de wacht ligt gereed in geval van calamiteiten op de Noordzee. De vaartuigen beschikken over accommodatie voor 24 personen.

Specificaties

Afmetingen lengte: 75m; breedte: 13,1m; diepgang: 4,0m
Water verplaatsing 1875 ton
Bemanning 24 (+24) man
Voortstuwing Diesel-elektrisch
Maximale snelheid 12 knopen
Bewapening Geen

Bemanningslijsten

Ontwikkeling en bouw

De nieuwe hydrografische opnemingsvaartuigen zijn door de Nederlandse marine besteld om de verouderde opnemingsvaartuigen van de “Buyskesklasse” en de oceanograaf “Hr.Ms. Tydeman” te vervangen. In 2002 startte scheepswerf Damen Shipyards Galatz met de bouw van de casco’s van de schepen. Beide vaartuigen zijn in Nederland afgebouwd.
De schepen zijn ruim opgebouwd. De brug is ruim opgezet met een panorama uitzicht op zee. Door het gebrek aan een technische centrale aan boord de schepen, is er een aantal posities gereserveerd voor technici. De vaartuigen worden veel ingezet, waardoor het nodig is om met drie bemanningen te werken verdeeld over twee schepen.

Hydrografisch opnemingswerk

De primaire taak van de HOV’s is het doen van hydrografisch opnemingswerk: het in kaart brengen van de zeebodem. De Nederlandse marine doet dit op het Nederlands grondgebied en rondom de Nederlandse Antillen en Aruba. De schepen zijn voor deze taak uitgerust met geavanceerde opnamesystemen.
De zeebodem wordt in kaart gebracht met meerdere sonars. Aan de onderzijde van de schepen zijn singlebeam sonar en multibeam echolood aangebracht. De multibeam sonar kan een 3D beeld creëren en kan zeer gedetailleerde 3D kaarten genereren. Naast deze sonarsystemen hebben de vaartuigen beschikking over een “High Speed Side Scan Sonar (HSSSS)". De HSSSS wordt achter het schip gesleept en kan kleine objecten in kaart brengen. Indien er sprake is van ondiep water, kan er een hydrografische sloep worden uitgezet.
De HOV’s kunnen ingezet worden voor het opsporen van wrakken. Hiervoor gebruiken de schepen een magnetometer die achter het schip gesleept kan worden.

Schip van de wacht

De HOV’s worden naast de opnemingstaak vaak ingezet als “schip van de wacht”. Het schip van de wacht ligt gereed in geval van calamiteiten op de Noordzee. De vaartuigen beschikken over accommodatie voor 24 personen.

Specificaties

Afmetingen lengte: 75m; breedte: 13,1m; diepgang: 4,0m
Water verplaatsing 1875 ton
Bemanning 24 (+24) man
Voortstuwing Diesel-elektrisch
Maximale snelheid 12 knopen
Bewapening Geen

Bemanningslijsten

Ontwikkeling en bouw

De nieuwe hydrografische opnemingsvaartuigen zijn door de Nederlandse marine besteld om de verouderde opnemingsvaartuigen van de “Buyskesklasse” en de oceanograaf “Hr.Ms. Tydeman” te vervangen. In 2002 startte scheepswerf Damen Shipyards Galatz met de bouw van de casco’s van de schepen. Beide vaartuigen zijn in Nederland afgebouwd.
De schepen zijn ruim opgebouwd. De brug is ruim opgezet met een panorama uitzicht op zee. Door het gebrek aan een technische centrale aan boord de schepen, is er een aantal posities gereserveerd voor technici. De vaartuigen worden veel ingezet, waardoor het nodig is om met drie bemanningen te werken verdeeld over twee schepen.

Hydrografisch opnemingswerk

De primaire taak van de HOV’s is het doen van hydrografisch opnemingswerk: het in kaart brengen van de zeebodem. De Nederlandse marine doet dit op het Nederlands grondgebied en rondom de Nederlandse Antillen en Aruba. De schepen zijn voor deze taak uitgerust met geavanceerde opnamesystemen.
De zeebodem wordt in kaart gebracht met meerdere sonars. Aan de onderzijde van de schepen zijn singlebeam sonar en multibeam echolood aangebracht. De multibeam sonar kan een 3D beeld creëren en kan zeer gedetailleerde 3D kaarten genereren. Naast deze sonarsystemen hebben de vaartuigen beschikking over een “High Speed Side Scan Sonar (HSSSS)". De HSSSS wordt achter het schip gesleept en kan kleine objecten in kaart brengen. Indien er sprake is van ondiep water, kan er een hydrografische sloep worden uitgezet.
De HOV’s kunnen ingezet worden voor het opsporen van wrakken. Hiervoor gebruiken de schepen een magnetometer die achter het schip gesleept kan worden.

Schip van de wacht

De HOV’s worden naast de opnemingstaak vaak ingezet als “schip van de wacht”. Het schip van de wacht ligt gereed in geval van calamiteiten op de Noordzee. De vaartuigen beschikken over accommodatie voor 24 personen.

Specificaties

Afmetingen lengte: 75m; breedte: 13,1m; diepgang: 4,0m
Water verplaatsing 1875 ton
Bemanning 24 (+24) man
Voortstuwing Diesel-elektrisch
Maximale snelheid 12 knopen
Bewapening Geen

Bemanningslijsten

Ontwikkeling en bouw

De nieuwe hydrografische opnemingsvaartuigen zijn door de Nederlandse marine besteld om de verouderde opnemingsvaartuigen van de “Buyskesklasse” en de oceanograaf “Hr.Ms. Tydeman” te vervangen. In 2002 startte scheepswerf Damen Shipyards Galatz met de bouw van de casco’s van de schepen. Beide vaartuigen zijn in Nederland afgebouwd.
De schepen zijn ruim opgebouwd. De brug is ruim opgezet met een panorama uitzicht op zee. Door het gebrek aan een technische centrale aan boord de schepen, is er een aantal posities gereserveerd voor technici. De vaartuigen worden veel ingezet, waardoor het nodig is om met drie bemanningen te werken verdeeld over twee schepen.

Hydrografisch opnemingswerk

De primaire taak van de HOV’s is het doen van hydrografisch opnemingswerk: het in kaart brengen van de zeebodem. De Nederlandse marine doet dit op het Nederlands grondgebied en rondom de Nederlandse Antillen en Aruba. De schepen zijn voor deze taak uitgerust met geavanceerde opnamesystemen.
De zeebodem wordt in kaart gebracht met meerdere sonars. Aan de onderzijde van de schepen zijn singlebeam sonar en multibeam echolood aangebracht. De multibeam sonar kan een 3D beeld creëren en kan zeer gedetailleerde 3D kaarten genereren. Naast deze sonarsystemen hebben de vaartuigen beschikking over een “High Speed Side Scan Sonar (HSSSS)". De HSSSS wordt achter het schip gesleept en kan kleine objecten in kaart brengen. Indien er sprake is van ondiep water, kan er een hydrografische sloep worden uitgezet.
De HOV’s kunnen ingezet worden voor het opsporen van wrakken. Hiervoor gebruiken de schepen een magnetometer die achter het schip gesleept kan worden.

Schip van de wacht

De HOV’s worden naast de opnemingstaak vaak ingezet als “schip van de wacht”. Het schip van de wacht ligt gereed in geval van calamiteiten op de Noordzee. De vaartuigen beschikken over accommodatie voor 24 personen.

Specificaties

Afmetingen lengte: 75m; breedte: 13,1m; diepgang: 4,0m
Water verplaatsing 1875 ton
Bemanning 24 (+24) man
Voortstuwing Diesel-elektrisch
Maximale snelheid 12 knopen
Bewapening Geen

Bemanningslijsten