Navyinside.nl
Joint Support Ship
Homepage
Nieuwsberichten
Bemanningslijsten
Weblogs
Je bent hier:

U bent hier

Zr.Ms. Karel Doorman

De “Zr.Ms. Karel Doorman” is een Joint Support Ship (JSS) van de Nederlandse marine. Het schip is 205 meter lang en is daarmee het grootste schip van de Nederlandse marine. Het JSS wordt gebruikt voor bevoorrading op zee, strategisch zeetransport en logistieke ondersteuning vanaf zee.

Meer afbeeldingen op Flickr
Informatie
Ontwikkeling en bouw
In de jaren ’90 werd er gezocht naar een vervanger van de verouderde bevoorrader Zr.Ms. Zuiderkruis. Er werd gezocht naar een bevoorradingsschip dat de oude dame kon vervangen. In 2004 werd de vraag gesteld of deze nieuwe bevoorrader naast bevoorrading capaciteiten ook moest beschikken over voorzieningen voor helikopteroperaties en logistieke ondersteuning voor landoperaties. Aanvankelijk werd besloten dat deze extra voorzieningen te duur zouden zijn, maar werden na het inzien van het toenemende belang van ondersteuning van landoperaties toch erkend. Het nieuwe schip zou in 2012 in dienst moeten komen, maar door diverse bezuinigingsronden werd de oplevering uitgesteld. Uiteindelijk werd het nieuwe JSS, de Zr.Ms. Karel Doorman pas in 2015 in dienst gesteld.
Het nieuwe JSS is gebouwd door Damen Schelde Naval Shipbuilding (DSNS). Het casco is gebouwd in Roemenië en de afbouw vond plaats in Nederland. Door bezuinigingen was er voor de afbouw van het JSS al sprake van een eventuele verkoop. Nederland zou met de verkoop van het nieuwe schip in de problemen komen: De Zr.Ms. Amsterdam voldeed niet meer aan normen, waardoor de Nederlandse marine zonder bevoorradingscapaciteit dreigde te zitten. In 2013 werden deze plannen teruggedraaid. Indien de “Zr.Ms. Amsterdam” verkocht zou worden, kon de Zr.Ms. Karel Doorman in dienst worden gesteld voor de Nederlandse marine. Een andere voorwaarde was dat het nieuwe schip voornamelijk gebruikt zou worden voor bevoorrading op zee. Er moest gezocht worden naar een internationale samenwerking, om het schip kostendekkend te maken.

Samenwerking
In juli 2015 werd bekend gemaakt dat de Nederlandse marine zou gaan samenwerken met de Duitse marine: het Duitse Seebataillon zou gaan samenwerken met de Nederlandse marine, waarbij Duitsland gebruik kan maken van het JSS. Door het beschadigen van de hoofdmotoren in 2016, werd deze samenwerking bemoeilijkt. Na beoordeling van de schade bleek dat het schip ruim een jaar buiten dienst zou komen.

Integrated Mast Module (IMM)
Het Joint Support Ship is uitgerust met de Integrated Mast Module (IMM). Alle sensorsystemen zijn geïntegreerd in deze mast. De mast is voorzien van camera-, radar- en communicatieantennesystemen. De sensoren zijn geïntegreerd in een 11 meter hoge mast. Het onderste gedeelte van de mast is uitgerust met de Smile radar. Dit is een niet roterende zoekradar voor de lange afstand. De midden sectie van de mast biedt plaats aan het ICCAS communicatiesysteem en de Gatekeeper. Dit waarnemings- en alarmeringssysteem maakt het mogelijk om 360 graden met infrarood- en hoge resolutie camera’s te observeren. Het systeem kan zelfstandig objecten detecteren en identificeren. Bovenop de mast zit onder de Satcom bol de Seastar Active Active Phased Array Radar. Deze radar wordt gebruikt voor oppervlakte surveillance voor kleinere afstanden en maakt het mogelijk om kleine vaartuigen waar te nemen tussen de golven.

Bewapening
De Karel Doorman is dusdanig bewapend dat het schip zelf verdedigd kan worden. Het JSS is uitgerust met twee goalkeeper Close-in-weapon-systems voor de nabijbescherming. Dit snelvuurkanon kan 4200 kogels per minuut vuren. Het systeem heeft een bereik tussen de 350 en 1000 meter. Daarbij is het schip uitgerust met twee 30mm Marlin kanons. Dit wapen kan op afstand worden bestuurd en wordt ingezet tegen “Fast Incoming Assault Crafts”. Tevens is het schip uitgerust met vier Hitrole kanons. Dit wapen wordt gebruikt tegen doelen op zee en is op afstand te besturen.

Bevoorrading op zee
Nederland zet de Karel Doorman in voor de maritieme bevoorradingsfunctie. Voor het strategisch zeetransport en logistieke ondersteuning is de Nederlandse marine opzoek naar internationale samenwerkingspartners.
Voor de bevoorrading op zee (BOZ) heeft het schip twee BOZ-masten. Er is een mogelijkheid om het schip uit te rusten met twee extra BOZ-masten. Er is opslagcapaciteit voor scheepsdieselolie en helikopterbrandstof.

Roll-on-roll-off
Het JSS heeft onder het helikopterdek een groot laaddek. Hier kunnen voertuigen en goederen opgeslagen worden. Om de goederen en voertuigen van het laddek naar het helikopterdek te verplaatsen heeft het schip een goederenlift. Voor het in-, en uitladen van goederen en materieel is een aan stuurboordzijde een roll-on-roll-offklep. Naast deze klep bevind zich een landing beach in de vorm van een helling, die het mogelijk maakt om landingsvaartuigen te bevoorraden.

Specificaties
Afmetingen lengte: 204,7m; breedte: 30,4m; diepgang: 7,6m
Waterverplaatsing 27800 ton
Bemanning 120 (+129) man
Voorstuwing 5 Rolls Royce Bergen dieselgeneratoren en 2 8.900 kW elektromotoren
Maximale snelheid 18 knopen
Bewapening 2 Goalkeeper close-in-weapon-system
2 30mm Oto Melara Marlin snelvuurkanons
4 12,7mm Oto Melara Hitrole NT kanons
6 tot 8 affuiten voor 7,62mm MAG mitrailleurs
6 NH90 NATO Frigate Helicopter of 6 AS-532U2 Cougar-transporthelikopter of 2 CH-47 Chinook middelzware transporthelikopters
2 Landing Craft Vehicle & Personnel
Gerelateerde eenheden
0
VOLG ONS OP

X