Luchtverdedigings- en commandofregatten (LCF) - Navy Inside Navyinside.nl
Navy Inside

Zoekveld

U bent hier

U bent hier

De Luchtverdediging- en Commandofregatten zijn geavanceerde schepen in dienst van de Nederlandse marine. Deze fregatten zijn in 1995 besteld ter vervanging van de resterende standaard-, luchtverdedigings- en geleidewapen fregatten. De nieuwe LCF’en werden tussen 2002 en 2005 in dienst gesteld en hebben als specialiteit de luchtverdediging en commandovoering. De vier fregatten worden het neusje van de zalm genoemd van de NAVO. Behalve de naamgever van de klasse, “De Zeven Provinciën”, zijn de fregatten vernoemd naar belangrijke zeehelden.
De Luchtverdediging- en Commandofregatten zijn geavanceerde schepen in dienst van de Nederlandse marine. Deze fregatten zijn in 1995 besteld ter vervanging van de resterende standaard-, luchtverdedigings- en geleidewapen fregatten. De nieuwe LCF’en werden tussen 2002 en 2005 in dienst gesteld en hebben als specialiteit de luchtverdediging en commandovoering. De vier fregatten worden het neusje van de zalm genoemd van de NAVO. Behalve de naamgever van de klasse, “De Zeven Provinciën”, zijn de fregatten vernoemd naar belangrijke zeehelden.

Ontwikkeling en bouw

De ontwikkeling van een nieuw luchtverdedigingsfregat begon al een aantal jaar na het in dienst stellen van de geleidewapen fregatten van de Trompklasse. Europese marines begonnen na te denken over een nieuw fregat om hun oudere fregatten die uitgerust waren voor de luchtverdediging te vervangen. Dit resulteerde in een samenwerking tussen een aantal Europese landen, waaronder Nederland, Duitsland en Spanje. Er werd gewerkt aan een nieuw luchtverdedigingsfregat voor de NAVO: het NATO Frigate Replacement for the 90s. Door de velen diverse wensen en eisen mislukte het programma en de voorkeur werd gegeven voor leveranciers uit het eigen land. Nederland bleeft echter samenwerken met Duitsland en bouwde moderne fregatten: Duitsland kwam met de “Sachsenklasse”, die bestond uit een viertal fregatten, en Nederland met de LCF’en van de “De Zeven Provinciënklasse”. Ook Spanje sloot zich aan bij het project en kwam met vijf fregatten uit de “Alvaro da Bazanklasse”. De fregatten waren ontworpen rond een aantal Nederlandse radarsystemen, sensoren en commandosystemen.
De Nederlandse fregatten zijn allen gebouwd door de Koninklijke Schelde Groep. De radar- en sensorsystemen zijn geleverd door Thales Nederland.

Luchtverdediging

De Luchtverdediging- en Commandofregatten behoren tot de een van de modernste fregatten binnen Europa. De fregatten beschikken over capaciteiten die alle fregatten hebben, maar hebben een specialisatie op het gebied van de luchtverdediging. Voor de luchtverdediging is het type fregat uitgerust met een Vertical Launch System in het voorschip voor geleidewapens. De VLS van deze klasse is een Lockheed Martin MK.41 Strike-length. Het systeem bestaat uit vijf modules, met ruimte voor eventueel een zesde module. De MK.41 biedt plaats aan geleidewapens zoals de Standard Missile 2 Block IIIA en de Evolved Sea Sparrow Missie (ESSM). De SM-2 wordt gebruikt voor luchtdoelen op afstanden van 74 tot 167km. Voor luchtdoelen op kortere afstand (tot 50km) kan de ESSM worden ingezet.

Radar en sensorsystemen

De LCF’ en zijn uitgerust met moderne radar- en sensorsystemen. De SMART-L Extended Long Range radar is een geavanceerde langeafstandsradar en kan meerdere doelen gelijktijdig over een afstand van honderden kilometers volgen.
De laatste ontwikkeling op het gebied van radarontwikkeling is het onderscheppen van intercontinentale ballistische raketten (ICBM). De Nederlandse marine kan met de LCF’en dit type raketten vroegtijdig detecteren en volgen met de SMART-L radar en de Active Phased Array Radar (APAR). Dit is uniek voor een Europese marine: Nederland is het enige Europese land dat deze mogelijkheden heeft. Tijdens het detecteren van een zogenaamde ICBM kan het LCF zichzelf, maar ook een geheel vlootverband verdediging.

Specificaties

Afmetingen lengte: 144m; breedte: 18,8m; diepgang: 7m
Water verplaatsing 6050 ton
Bemanning 174 (+30) man
Voortstuwing 2 Wärtsilä 16 V26 dieselmotoren (13.600 pk totaal) en 2 Rolls Royce Spey SM 1A gasturbines (52.300 pk totaal)
Maximale snelheid 29 knopen
Bewapening Goalkeeper close-in-weapon-system (Zr.Ms. Evertsen heeft 2 Goalkeepers)
127mm Oto Breda boordkanon
Mark 41 Vertical Launch System voor de RIM-162 Evolved Sea Sparrow Missile en Standard Missile 2 BlockIIIA
8 AGM-84 Harpoon Surface-to-Surface missiles
2 lanceerinrichtingen voor de Mark 46 torpedo
2 12,6mm mitrailleurs
NH90 NATO Frigate Helicopter

Bemanningslijsten

Ontwikkeling en bouw

De ontwikkeling van een nieuw luchtverdedigingsfregat begon al een aantal jaar na het in dienst stellen van de geleidewapen fregatten van de Trompklasse. Europese marines begonnen na te denken over een nieuw fregat om hun oudere fregatten die uitgerust waren voor de luchtverdediging te vervangen. Dit resulteerde in een samenwerking tussen een aantal Europese landen, waaronder Nederland, Duitsland en Spanje. Er werd gewerkt aan een nieuw luchtverdedigingsfregat voor de NAVO: het NATO Frigate Replacement for the 90s. Door de velen diverse wensen en eisen mislukte het programma en de voorkeur werd gegeven voor leveranciers uit het eigen land. Nederland bleeft echter samenwerken met Duitsland en bouwde moderne fregatten: Duitsland kwam met de “Sachsenklasse”, die bestond uit een viertal fregatten, en Nederland met de LCF’en van de “De Zeven Provinciënklasse”. Ook Spanje sloot zich aan bij het project en kwam met vijf fregatten uit de “Alvaro da Bazanklasse”. De fregatten waren ontworpen rond een aantal Nederlandse radarsystemen, sensoren en commandosystemen.
De Nederlandse fregatten zijn allen gebouwd door de Koninklijke Schelde Groep. De radar- en sensorsystemen zijn geleverd door Thales Nederland.

Luchtverdediging

De Luchtverdediging- en Commandofregatten behoren tot de een van de modernste fregatten binnen Europa. De fregatten beschikken over capaciteiten die alle fregatten hebben, maar hebben een specialisatie op het gebied van de luchtverdediging. Voor de luchtverdediging is het type fregat uitgerust met een Vertical Launch System in het voorschip voor geleidewapens. De VLS van deze klasse is een Lockheed Martin MK.41 Strike-length. Het systeem bestaat uit vijf modules, met ruimte voor eventueel een zesde module. De MK.41 biedt plaats aan geleidewapens zoals de Standard Missile 2 Block IIIA en de Evolved Sea Sparrow Missie (ESSM). De SM-2 wordt gebruikt voor luchtdoelen op afstanden van 74 tot 167km. Voor luchtdoelen op kortere afstand (tot 50km) kan de ESSM worden ingezet.

Radar en sensorsystemen

De LCF’ en zijn uitgerust met moderne radar- en sensorsystemen. De SMART-L Extended Long Range radar is een geavanceerde langeafstandsradar en kan meerdere doelen gelijktijdig over een afstand van honderden kilometers volgen.
De laatste ontwikkeling op het gebied van radarontwikkeling is het onderscheppen van intercontinentale ballistische raketten (ICBM). De Nederlandse marine kan met de LCF’en dit type raketten vroegtijdig detecteren en volgen met de SMART-L radar en de Active Phased Array Radar (APAR). Dit is uniek voor een Europese marine: Nederland is het enige Europese land dat deze mogelijkheden heeft. Tijdens het detecteren van een zogenaamde ICBM kan het LCF zichzelf, maar ook een geheel vlootverband verdediging.

Specificaties

Afmetingen lengte: 144m; breedte: 18,8m; diepgang: 7m
Water verplaatsing 6050 ton
Bemanning 174 (+30) man
Voortstuwing 2 Wärtsilä 16 V26 dieselmotoren (13.600 pk totaal) en 2 Rolls Royce Spey SM 1A gasturbines (52.300 pk totaal)
Maximale snelheid 29 knopen
Bewapening Goalkeeper close-in-weapon-system (Zr.Ms. Evertsen heeft 2 Goalkeepers)
127mm Oto Breda boordkanon
Mark 41 Vertical Launch System voor de RIM-162 Evolved Sea Sparrow Missile en Standard Missile 2 BlockIIIA
8 AGM-84 Harpoon Surface-to-Surface missiles
2 lanceerinrichtingen voor de Mark 46 torpedo
2 12,6mm mitrailleurs
NH90 NATO Frigate Helicopter

Bemanningslijsten

Ontwikkeling en bouw

De ontwikkeling van een nieuw luchtverdedigingsfregat begon al een aantal jaar na het in dienst stellen van de geleidewapen fregatten van de Trompklasse. Europese marines begonnen na te denken over een nieuw fregat om hun oudere fregatten die uitgerust waren voor de luchtverdediging te vervangen. Dit resulteerde in een samenwerking tussen een aantal Europese landen, waaronder Nederland, Duitsland en Spanje. Er werd gewerkt aan een nieuw luchtverdedigingsfregat voor de NAVO: het NATO Frigate Replacement for the 90s. Door de velen diverse wensen en eisen mislukte het programma en de voorkeur werd gegeven voor leveranciers uit het eigen land. Nederland bleeft echter samenwerken met Duitsland en bouwde moderne fregatten: Duitsland kwam met de “Sachsenklasse”, die bestond uit een viertal fregatten, en Nederland met de LCF’en van de “De Zeven Provinciënklasse”. Ook Spanje sloot zich aan bij het project en kwam met vijf fregatten uit de “Alvaro da Bazanklasse”. De fregatten waren ontworpen rond een aantal Nederlandse radarsystemen, sensoren en commandosystemen.
De Nederlandse fregatten zijn allen gebouwd door de Koninklijke Schelde Groep. De radar- en sensorsystemen zijn geleverd door Thales Nederland.

Luchtverdediging

De Luchtverdediging- en Commandofregatten behoren tot de een van de modernste fregatten binnen Europa. De fregatten beschikken over capaciteiten die alle fregatten hebben, maar hebben een specialisatie op het gebied van de luchtverdediging. Voor de luchtverdediging is het type fregat uitgerust met een Vertical Launch System in het voorschip voor geleidewapens. De VLS van deze klasse is een Lockheed Martin MK.41 Strike-length. Het systeem bestaat uit vijf modules, met ruimte voor eventueel een zesde module. De MK.41 biedt plaats aan geleidewapens zoals de Standard Missile 2 Block IIIA en de Evolved Sea Sparrow Missie (ESSM). De SM-2 wordt gebruikt voor luchtdoelen op afstanden van 74 tot 167km. Voor luchtdoelen op kortere afstand (tot 50km) kan de ESSM worden ingezet.

Radar en sensorsystemen

De LCF’ en zijn uitgerust met moderne radar- en sensorsystemen. De SMART-L Extended Long Range radar is een geavanceerde langeafstandsradar en kan meerdere doelen gelijktijdig over een afstand van honderden kilometers volgen.
De laatste ontwikkeling op het gebied van radarontwikkeling is het onderscheppen van intercontinentale ballistische raketten (ICBM). De Nederlandse marine kan met de LCF’en dit type raketten vroegtijdig detecteren en volgen met de SMART-L radar en de Active Phased Array Radar (APAR). Dit is uniek voor een Europese marine: Nederland is het enige Europese land dat deze mogelijkheden heeft. Tijdens het detecteren van een zogenaamde ICBM kan het LCF zichzelf, maar ook een geheel vlootverband verdediging.

Specificaties

Afmetingen lengte: 144m; breedte: 18,8m; diepgang: 7m
Water verplaatsing 6050 ton
Bemanning 174 (+30) man
Voortstuwing 2 Wärtsilä 16 V26 dieselmotoren (13.600 pk totaal) en 2 Rolls Royce Spey SM 1A gasturbines (52.300 pk totaal)
Maximale snelheid 29 knopen
Bewapening Goalkeeper close-in-weapon-system (Zr.Ms. Evertsen heeft 2 Goalkeepers)
127mm Oto Breda boordkanon
Mark 41 Vertical Launch System voor de RIM-162 Evolved Sea Sparrow Missile en Standard Missile 2 BlockIIIA
8 AGM-84 Harpoon Surface-to-Surface missiles
2 lanceerinrichtingen voor de Mark 46 torpedo
2 12,6mm mitrailleurs
NH90 NATO Frigate Helicopter

Bemanningslijsten

Ontwikkeling en bouw

De ontwikkeling van een nieuw luchtverdedigingsfregat begon al een aantal jaar na het in dienst stellen van de geleidewapen fregatten van de Trompklasse. Europese marines begonnen na te denken over een nieuw fregat om hun oudere fregatten die uitgerust waren voor de luchtverdediging te vervangen. Dit resulteerde in een samenwerking tussen een aantal Europese landen, waaronder Nederland, Duitsland en Spanje. Er werd gewerkt aan een nieuw luchtverdedigingsfregat voor de NAVO: het NATO Frigate Replacement for the 90s. Door de velen diverse wensen en eisen mislukte het programma en de voorkeur werd gegeven voor leveranciers uit het eigen land. Nederland bleeft echter samenwerken met Duitsland en bouwde moderne fregatten: Duitsland kwam met de “Sachsenklasse”, die bestond uit een viertal fregatten, en Nederland met de LCF’en van de “De Zeven Provinciënklasse”. Ook Spanje sloot zich aan bij het project en kwam met vijf fregatten uit de “Alvaro da Bazanklasse”. De fregatten waren ontworpen rond een aantal Nederlandse radarsystemen, sensoren en commandosystemen.
De Nederlandse fregatten zijn allen gebouwd door de Koninklijke Schelde Groep. De radar- en sensorsystemen zijn geleverd door Thales Nederland.

Luchtverdediging

De Luchtverdediging- en Commandofregatten behoren tot de een van de modernste fregatten binnen Europa. De fregatten beschikken over capaciteiten die alle fregatten hebben, maar hebben een specialisatie op het gebied van de luchtverdediging. Voor de luchtverdediging is het type fregat uitgerust met een Vertical Launch System in het voorschip voor geleidewapens. De VLS van deze klasse is een Lockheed Martin MK.41 Strike-length. Het systeem bestaat uit vijf modules, met ruimte voor eventueel een zesde module. De MK.41 biedt plaats aan geleidewapens zoals de Standard Missile 2 Block IIIA en de Evolved Sea Sparrow Missie (ESSM). De SM-2 wordt gebruikt voor luchtdoelen op afstanden van 74 tot 167km. Voor luchtdoelen op kortere afstand (tot 50km) kan de ESSM worden ingezet.

Radar en sensorsystemen

De LCF’ en zijn uitgerust met moderne radar- en sensorsystemen. De SMART-L Extended Long Range radar is een geavanceerde langeafstandsradar en kan meerdere doelen gelijktijdig over een afstand van honderden kilometers volgen.
De laatste ontwikkeling op het gebied van radarontwikkeling is het onderscheppen van intercontinentale ballistische raketten (ICBM). De Nederlandse marine kan met de LCF’en dit type raketten vroegtijdig detecteren en volgen met de SMART-L radar en de Active Phased Array Radar (APAR). Dit is uniek voor een Europese marine: Nederland is het enige Europese land dat deze mogelijkheden heeft. Tijdens het detecteren van een zogenaamde ICBM kan het LCF zichzelf, maar ook een geheel vlootverband verdediging.

Specificaties

Afmetingen lengte: 144m; breedte: 18,8m; diepgang: 7m
Water verplaatsing 6050 ton
Bemanning 174 (+30) man
Voortstuwing 2 Wärtsilä 16 V26 dieselmotoren (13.600 pk totaal) en 2 Rolls Royce Spey SM 1A gasturbines (52.300 pk totaal)
Maximale snelheid 29 knopen
Bewapening Goalkeeper close-in-weapon-system (Zr.Ms. Evertsen heeft 2 Goalkeepers)
127mm Oto Breda boordkanon
Mark 41 Vertical Launch System voor de RIM-162 Evolved Sea Sparrow Missile en Standard Missile 2 BlockIIIA
8 AGM-84 Harpoon Surface-to-Surface missiles
2 lanceerinrichtingen voor de Mark 46 torpedo
2 12,6mm mitrailleurs
NH90 NATO Frigate Helicopter

Bemanningslijsten