Landing Platform Docks (LPD) - Navy Inside Navyinside.nl
Landing Platform Docks (LPD)

Zr.Ms. Rotterdam en Zr.Ms. Johan de Witt

De Nederlandse marine opereert sinds 1998 met Landing Platform Dock’s. In dat jaar werd de “Zr.Ms. Rotterdam” in dienst gesteld. In 2007 werd het tweede schip, de “Zr.Ms. Johan de Witt” in dienst gesteld. Met de komst van de LPD’s heeft de Nederlandse marine multifunctionele schepen die voor een divers aantal taken kan worden ingezet.

Behoefte aan amfibische capaciteit

Het korps mariniers was voor de komst van de amfibische transportschepen afhankelijk van koopvaardijschepen, fregatten, bevoorraders en schepen van de Britse marine. In de jaren ’70 werd erkend dat de Nederlandse marine meer slagkracht landinwaarts moest gaan ontwikkelen en het gebrek van een amfibisch platform werd steeds moeilijker op te lossen. In de jaren ’80 werd er in een studie gesproken over het vervoer van amfibische gevechtstroepen, maar het ontwikkelen en bouwen van een schip dat alleen gericht was op amfibisch transport werd te duur geacht. Het korps mariniers kon zich hier niet in vinden en na een aantal jaar werd in 1986 in het “Defensieplan 1986 – 1996” werd vermeld dat de Nederlandse marine een amfibisch transportschip (ATS) zou verwerven. In 1991 werd het nieuwe transportschip aangekondigd.
Ook in Spanje nam de behoefte toe voor de ontwikkeling van een amfibisch transportschip. Nederland ging voor de ontwikkeling van een nieuw ATS samenwerken met Spanje, wat resulteerde in het huidige ontwerp van de “Zr.Ms. Rotterdam / SPS Galicia”.
In 1994 werd de opdracht voor de constructie van de Zr.Ms. Rotterdam gegeven aan de Koninklijke Schelde groep. Het Spaanse scheepsbouw bedrijf “Navantia” kreeg de opdracht voor de bouw van de bouw van de “SPS Galicia” en de “SPS Castilla”. De schepen werden in de periode van 1998 tot 2000 in dienst gesteld bij de beide vloten.
Doordat operaties zich steeds dichter bij de kust gingen afspelen, bleek in de jaren ’90 dat er nog steeds een behoefte was aan een amfibische transport capaciteit. Daarbij was er een groeiende behoefte aan commando faciliteiten voor nationaal en internationaal optreden. In 1999 werd de bouw van een tweede LPD, de Zr.Ms. Johan de Witt, aangekondigd.
De Johan de Witt werd met de ervaringen van het eerste LPD ontwikkeld. Het LPD-2 is echter 12 meter langer, breder en hoger. De indeling van het schip is anders. In tegenstelling tot LPD-1 heeft LPD-2 davits voor vier Landing Craft Vehicle And Personnel (LCVP).

Specificaties

12750 ton
Rotterdam
15500 ton
Johan de Witt
Totale waterverplaatsing
130 (+604)
Rotterdam
146 (+555)
Johan de Witt
Bemanningsleden aan boord
21 knopen
Rotterdam
19 knopen
Johan de Witt
Maximale snelheid
166m x 27m x 6m
Rotterdam
177m x 29,9m x 5,9m
Johan de Witt
Lengte x breedte x diepgang

Wapen- & Radarsystemen

Nabijheidsverdediging

Beide LPD's zijn uitgerust met het 30mm Goalkeeper Close-In-Weapon-System. Dit snelvuurkanon is in de jaren 90 door Thales Nederland ontwikkeld en heeft een vuursnelheid van 4200 kogels per minuut. Het kanon heeft een bereik van tussen de 350 en 1000 meter.

De LPD's kunnen worden uitgerust met maximaal 1tien 12.7mm mitrailleurs en chaffs tegen vijandelijke raketten.

Faciliteiten

De belangrijkste taak van de amfibische transportschepen is het ondersteunen van amfibische operaties. De schepen zijn allen uitgerust met een dok, wat het mogelijk maakt om in geval dat er geen haven in de nabijheid is, toch materieel en personeel aan land te brengen. De Zr.Ms. Rotterdam heeft de mogelijkheid om twee Landingcraft Utility’s (LCU) en drie LCVP’s mee te nemen. De Johan de Witt twee LCU's en vier LCVP's.

De LPD's kunnen als commandocentrum fungeren voor het aansturen van amfibische en maritieme operaties.

De schepen zijn allen uitgerust met medische faciliteiten aan boord, zoals operatiekamers, verpleegzalen en een IC-unit.

Gallerij

Bekijk onze foto's op Flickr

De Zeven Provinciënklasse

De Luchtverdediging- en Commandofregatten zijn geavanceerde schepen in dienst van de Nederlandse marine. Deze fregatten zijn in 1995 besteld ter vervanging van de resterende standaard-, luchtverdedigings- en geleidewapen fregatten. De nieuwe LCF’en werden tussen 2002 en 2005 in dienst gesteld en hebben als specialiteit de luchtverdediging en commandovoering. De vier fregatten worden het neusje van de zalm genoemd van de NAVO. Behalve de naamgever van de klasse, “De Zeven Provinciën”, zijn de fregatten vernoemd naar belangrijke zeehelden.

Geavanceerde fregatten voor de luchtverdediging en commandovoering

De ontwikkeling van een nieuw luchtverdedigingsfregat begon al een aantal jaar na het in dienst stellen van de geleidewapen fregatten van de Trompklasse. Europese marines begonnen na te denken over een nieuw fregat om hun oudere fregatten die uitgerust waren voor de luchtverdediging te vervangen. Dit resulteerde in een samenwerking tussen een aantal Europese landen, waaronder Nederland, Duitsland en Spanje. Er werd gewerkt aan een nieuw luchtverdedigingsfregat voor de NAVO: het NATO Frigate Replacement for the 90s. Door de velen diverse wensen en eisen mislukte het programma en de voorkeur werd gegeven voor leveranciers uit het eigen land. Nederland bleeft echter samenwerken met Duitsland en bouwde moderne fregatten: Duitsland kwam met de “Sachsenklasse”, die bestond uit een viertal fregatten, en Nederland met de LCF’en van de “De Zeven Provinciënklasse”. Ook Spanje sloot zich aan bij het project en kwam met vijf fregatten uit de “Alvaro da Bazanklasse”. De fregatten waren ontworpen rond een aantal Nederlandse radarsystemen, sensoren en commandosystemen.

De Nederlandse fregatten zijn allen gebouwd door de Koninklijke Schelde Groep. De radar- en sensorsystemen zijn geleverd door Thales Nederland.

Specificaties

6050 ton
Totale waterverplaatsing
174 (+30)
Bemanningsleden aan boord
29 knopen
Maximale snelheid
144m x 18,8m x 7m
Lengte x breedte x diepgang

Gallerij

Bekijk onze foto's op Flickr

LCF

Mis nooit een update

Wil je op de hoogte blijven van de laatste updates van deze pagina? Voeg deze pagina toe aan jouw favorieten.

Schepen in deze klasse

Plaats je naam op één van onderstaande bemanningslijsten

Schepen in deze klasse

Plaats je naam op één van onderstaande bemanningslijsten

Registreer jezelf op Navy Inside

Registreer jezelf gratis en éénmalig op als Navy Inside lid en krijg toegang tot de bemanningslijsten. Ben je al geregistreerd? Log dan snel in!

Volg ons...