Ondersteuningsvaartuig - Navy Inside Navyinside.nl
Navy Inside

Zoekveld

Navy Inside

U bent hier

U bent hier

De “Zr.Ms. Pelikaan” is een logistiek ondersteuningsvaartuig van de Nederlandse marine dat wordt ingezet in het Caribisch gebied. Het schip wordt daar ingezet voor ondersteuning van eenheden van het korps mariniers, noodhulp, rechtshandhaving, kustwachtoperaties en drugsbestrijding. Het schip is sinds 2006 in dienst.
De “Zr.Ms. Pelikaan” is een logistiek ondersteuningsvaartuig van de Nederlandse marine dat wordt ingezet in het Caribisch gebied. Het schip wordt daar ingezet voor ondersteuning van eenheden van het korps mariniers, noodhulp, rechtshandhaving, kustwachtoperaties en drugsbestrijding. Het schip is sinds 2006 in dienst.

Nieuwe Pelikaan (A804)

In de periode van 1990 tot 2005 opereerde de Nederlandse marine met de “Hr.Ms. Pelikaan (A801)” in het Caribisch gebied. Dit vaartuig werd in 1984 gebouwd op de Vindholmen werf te Arendal (Noorwegen). Na problemen omtrent de inzet van dit schip werd het eind jaren ’80 op de markt geplaatst. Het schip werd in 1990 door de Nederlands marine gekocht om de “Hr.Ms. Woerden” te vervangen. Deze mijnenveger lag sinds twee jaar in het Caribisch gebied, maar voldeed niet aan de eisen. Nadat het schip was aangepast naar de eisen van de Nederlandse marine, werd het schip in 1991 als communicatievaartuig in de West in dienst gesteld.
Na enkele jaren dienst te hebben gedaan in de West, kreeg het schip problemen. Het bleek onbetrouwbaar te zijn en diverse scheepssystemen waren verouderd en versleten. In 2004 werd besloten het schip te gaan vervangen door een nieuw ondersteuningsvaartuig. De kiel van dit nieuwe vaartuig werd in 2005 gelegd en de doop van de nieuwe “Pelikaan” vond plaats in februari 2006. Het schip is gebouwd door Damen Shipyards in Galatz (Roemenië).

Taken

De Zr.Ms. Pelikaan wordt ingezet bij natuurrampen en andere calamiteiten in het Caribisch gebied. Het schip is uitgerust met ruime verblijven voor 54 personen, een ziekenboeg, ruime trappenhuizen en airconditioning.
Het schip wordt ingezet naast het stationsschip van de Nederlandse marine. Het stationsschip is een marineschip, bijvoorbeeld een OPV of M-fregat, dat wordt ingezet in het Caribisch gebied voor de ondersteuning van de kustwacht en bijstand bij calamiteiten. Er is altijd een stationsschip in de West aanwezig.
Het ondersteuningsvaartuig wordt ingezet als ondersteuningsplatform voor het korps mariniers. Voor deze taak is het schip uitgerust met een Amphibious Operations Room (AOR) en radiocentrale. Het schip kan opereren met FRISC-boten en biedt ruimte aan een bootcompagnie en 54 mariniers, naast de standaard bemanning van 18 man.
Voor de ondersteuning bij calamiteiten heeft het schip een grote laadcapaciteit: er kunnen diverse voertuigen, containers en bouwmaterialen meegenomen worden. Daarbij kan het schip 70.000 liter drinkwater vervoeren en heeft het schip een watermaker met een capaciteit van 6.000 liter per dag.

Specificaties

Afmetingen lengte: 65,4m; breedte: 13,2m; diepgang: 4m
Water verplaatsing 1150 ton
Bemanning 13 (+77) man
Voortstuwing 2 Caterpillar 3516 BTA dieselmotoren
Maximale snelheid 14,5 knopen
Bewapening Geen

Bemanningslijsten

Nieuwe Pelikaan (A804)

In de periode van 1990 tot 2005 opereerde de Nederlandse marine met de “Hr.Ms. Pelikaan (A801)” in het Caribisch gebied. Dit vaartuig werd in 1984 gebouwd op de Vindholmen werf te Arendal (Noorwegen). Na problemen omtrent de inzet van dit schip werd het eind jaren ’80 op de markt geplaatst. Het schip werd in 1990 door de Nederlands marine gekocht om de “Hr.Ms. Woerden” te vervangen. Deze mijnenveger lag sinds twee jaar in het Caribisch gebied, maar voldeed niet aan de eisen. Nadat het schip was aangepast naar de eisen van de Nederlandse marine, werd het schip in 1991 als communicatievaartuig in de West in dienst gesteld.
Na enkele jaren dienst te hebben gedaan in de West, kreeg het schip problemen. Het bleek onbetrouwbaar te zijn en diverse scheepssystemen waren verouderd en versleten. In 2004 werd besloten het schip te gaan vervangen door een nieuw ondersteuningsvaartuig. De kiel van dit nieuwe vaartuig werd in 2005 gelegd en de doop van de nieuwe “Pelikaan” vond plaats in februari 2006. Het schip is gebouwd door Damen Shipyards in Galatz (Roemenië).

Taken

De Zr.Ms. Pelikaan wordt ingezet bij natuurrampen en andere calamiteiten in het Caribisch gebied. Het schip is uitgerust met ruime verblijven voor 54 personen, een ziekenboeg, ruime trappenhuizen en airconditioning.
Het schip wordt ingezet naast het stationsschip van de Nederlandse marine. Het stationsschip is een marineschip, bijvoorbeeld een OPV of M-fregat, dat wordt ingezet in het Caribisch gebied voor de ondersteuning van de kustwacht en bijstand bij calamiteiten. Er is altijd een stationsschip in de West aanwezig.
Het ondersteuningsvaartuig wordt ingezet als ondersteuningsplatform voor het korps mariniers. Voor deze taak is het schip uitgerust met een Amphibious Operations Room (AOR) en radiocentrale. Het schip kan opereren met FRISC-boten en biedt ruimte aan een bootcompagnie en 54 mariniers, naast de standaard bemanning van 18 man.
Voor de ondersteuning bij calamiteiten heeft het schip een grote laadcapaciteit: er kunnen diverse voertuigen, containers en bouwmaterialen meegenomen worden. Daarbij kan het schip 70.000 liter drinkwater vervoeren en heeft het schip een watermaker met een capaciteit van 6.000 liter per dag.

Specificaties

Afmetingen lengte: 65,4m; breedte: 13,2m; diepgang: 4m
Water verplaatsing 1150 ton
Bemanning 13 (+77) man
Voortstuwing 2 Caterpillar 3516 BTA dieselmotoren
Maximale snelheid 14,5 knopen
Bewapening Geen

Bemanningslijsten

Nieuwe Pelikaan (A804)

In de periode van 1990 tot 2005 opereerde de Nederlandse marine met de “Hr.Ms. Pelikaan (A801)” in het Caribisch gebied. Dit vaartuig werd in 1984 gebouwd op de Vindholmen werf te Arendal (Noorwegen). Na problemen omtrent de inzet van dit schip werd het eind jaren ’80 op de markt geplaatst. Het schip werd in 1990 door de Nederlands marine gekocht om de “Hr.Ms. Woerden” te vervangen. Deze mijnenveger lag sinds twee jaar in het Caribisch gebied, maar voldeed niet aan de eisen. Nadat het schip was aangepast naar de eisen van de Nederlandse marine, werd het schip in 1991 als communicatievaartuig in de West in dienst gesteld.
Na enkele jaren dienst te hebben gedaan in de West, kreeg het schip problemen. Het bleek onbetrouwbaar te zijn en diverse scheepssystemen waren verouderd en versleten. In 2004 werd besloten het schip te gaan vervangen door een nieuw ondersteuningsvaartuig. De kiel van dit nieuwe vaartuig werd in 2005 gelegd en de doop van de nieuwe “Pelikaan” vond plaats in februari 2006. Het schip is gebouwd door Damen Shipyards in Galatz (Roemenië).

Taken

De Zr.Ms. Pelikaan wordt ingezet bij natuurrampen en andere calamiteiten in het Caribisch gebied. Het schip is uitgerust met ruime verblijven voor 54 personen, een ziekenboeg, ruime trappenhuizen en airconditioning.
Het schip wordt ingezet naast het stationsschip van de Nederlandse marine. Het stationsschip is een marineschip, bijvoorbeeld een OPV of M-fregat, dat wordt ingezet in het Caribisch gebied voor de ondersteuning van de kustwacht en bijstand bij calamiteiten. Er is altijd een stationsschip in de West aanwezig.
Het ondersteuningsvaartuig wordt ingezet als ondersteuningsplatform voor het korps mariniers. Voor deze taak is het schip uitgerust met een Amphibious Operations Room (AOR) en radiocentrale. Het schip kan opereren met FRISC-boten en biedt ruimte aan een bootcompagnie en 54 mariniers, naast de standaard bemanning van 18 man.
Voor de ondersteuning bij calamiteiten heeft het schip een grote laadcapaciteit: er kunnen diverse voertuigen, containers en bouwmaterialen meegenomen worden. Daarbij kan het schip 70.000 liter drinkwater vervoeren en heeft het schip een watermaker met een capaciteit van 6.000 liter per dag.

Specificaties

Afmetingen lengte: 65,4m; breedte: 13,2m; diepgang: 4m
Water verplaatsing 1150 ton
Bemanning 13 (+77) man
Voortstuwing 2 Caterpillar 3516 BTA dieselmotoren
Maximale snelheid 14,5 knopen
Bewapening Geen

Bemanningslijsten

Nieuwe Pelikaan (A804)

In de periode van 1990 tot 2005 opereerde de Nederlandse marine met de “Hr.Ms. Pelikaan (A801)” in het Caribisch gebied. Dit vaartuig werd in 1984 gebouwd op de Vindholmen werf te Arendal (Noorwegen). Na problemen omtrent de inzet van dit schip werd het eind jaren ’80 op de markt geplaatst. Het schip werd in 1990 door de Nederlands marine gekocht om de “Hr.Ms. Woerden” te vervangen. Deze mijnenveger lag sinds twee jaar in het Caribisch gebied, maar voldeed niet aan de eisen. Nadat het schip was aangepast naar de eisen van de Nederlandse marine, werd het schip in 1991 als communicatievaartuig in de West in dienst gesteld.
Na enkele jaren dienst te hebben gedaan in de West, kreeg het schip problemen. Het bleek onbetrouwbaar te zijn en diverse scheepssystemen waren verouderd en versleten. In 2004 werd besloten het schip te gaan vervangen door een nieuw ondersteuningsvaartuig. De kiel van dit nieuwe vaartuig werd in 2005 gelegd en de doop van de nieuwe “Pelikaan” vond plaats in februari 2006. Het schip is gebouwd door Damen Shipyards in Galatz (Roemenië).

Taken

De Zr.Ms. Pelikaan wordt ingezet bij natuurrampen en andere calamiteiten in het Caribisch gebied. Het schip is uitgerust met ruime verblijven voor 54 personen, een ziekenboeg, ruime trappenhuizen en airconditioning.
Het schip wordt ingezet naast het stationsschip van de Nederlandse marine. Het stationsschip is een marineschip, bijvoorbeeld een OPV of M-fregat, dat wordt ingezet in het Caribisch gebied voor de ondersteuning van de kustwacht en bijstand bij calamiteiten. Er is altijd een stationsschip in de West aanwezig.
Het ondersteuningsvaartuig wordt ingezet als ondersteuningsplatform voor het korps mariniers. Voor deze taak is het schip uitgerust met een Amphibious Operations Room (AOR) en radiocentrale. Het schip kan opereren met FRISC-boten en biedt ruimte aan een bootcompagnie en 54 mariniers, naast de standaard bemanning van 18 man.
Voor de ondersteuning bij calamiteiten heeft het schip een grote laadcapaciteit: er kunnen diverse voertuigen, containers en bouwmaterialen meegenomen worden. Daarbij kan het schip 70.000 liter drinkwater vervoeren en heeft het schip een watermaker met een capaciteit van 6.000 liter per dag.

Specificaties

Afmetingen lengte: 65,4m; breedte: 13,2m; diepgang: 4m
Water verplaatsing 1150 ton
Bemanning 13 (+77) man
Voortstuwing 2 Caterpillar 3516 BTA dieselmotoren
Maximale snelheid 14,5 knopen
Bewapening Geen

Bemanningslijsten