Standaard Fregatten - Navy Inside Navyinside.nl
Standaard Fregatten

U bent hier

De tien standaard fregatten van de Kortenaerklasse hebben in de periode van 1974 tot 2001 dienst gedaan bij de Nederlandse marine. Tijdens de bouw van de fregatten werd besloten twee schepen te verkopen aan de Griekse marine. Een aantal jaar later kocht de Griekse marine acht fregatten van de Nederlandse marine over. De overige twee gingen naar de Verenigde Arabische Emiraten.
De tien standaard fregatten van de Kortenaerklasse hebben in de periode van 1974 tot 2001 dienst gedaan bij de Nederlandse marine. Tijdens de bouw van de fregatten werd besloten twee schepen te verkopen aan de Griekse marine. Een aantal jaar later kocht de Griekse marine acht fregatten van de Nederlandse marine over. De overige twee gingen naar de Verenigde Arabische Emiraten.

Vervangering jagers

In de jaren ’60 werd er gezocht naar nieuwe fregatten ter vervanging van de twaalf onderzeebootjagers van de Holland- en Frieslandklasse. Deze onderzeebootjagers dateerden uit de jaren ’50 en waren verouderd. Aanvankelijk werd gekeken naar een modernere versie van de Van Speijkklasse fregatten. Dit waren op dat moment de nieuwste fregatten van de Nederlandse marine. De nieuwe versie zou echter wel beschikken over wapensystemen die ook voor de geleidewapen fregatten gebruikt zouden worden.
De standaard fregatten werden ontworpen door Nevesbu en is daarmee volledig Nederlands. Bij de ontwikkeling van het machinekamerontwerp werd bij de geleidewapen fregatten nog gekeken naar ervaringen van de Britten.
In 1972 werd formeel een begin gemaakt met het S-fregatten project. De fregatten werden in drie series van vier schepen gebouwd. Het project S-fregatten was het grootste nieuwbouwproject van de Nederlandse marine. Aanvankelijk was het de bedoeling dat na de derde serie een aangepaste dertiende fregat als luchtverdedigingsfregat zou worden gebouwd. Dit schip zou als enige standaard fregat worden uitgerust met het Tartar-systeem, waardoor de drie escortegroepen van de Nederlandse marine ieder zou beschikken over een luchtverdediging over een korte afstand. Deze luchtverdedigingscapaciteit werd tot zover geleverd door de twee geleidewapen fregatten. Door de verkoop van twee S-fregatten uit de in aanbouw zijnde serie werden deze plannen herzien. Er zouden ter vervanging van de twee verkochte fregatten twee nieuwe fregatten gebouwd worden die de luchtverdediging op zich zouden nemen: de Luchtverdedigingsfregatten van de Jacob van Heemskerckklasse.
Er zijn in totaal twaalf S-fregatten gebouwd, waarvan er twee tijdens de bouw verkocht werden aan Griekenland. De fregatten zijn gebouwd door de Koninklijke Maatschappij de Schelde gebouwd en in dienst gesteld in de periode van 1978 tot 1983.

Moderne schepen

In de jaren ’60 werd er gezocht naar nieuwe fregatten ter vervanging van de twaalf onderzeebootjagers van de Holland- en Frieslandklasse. Deze onderzeebootjagers dateerden uit de jaren ’50 en waren verouderd. Aanvankelijk werd gekeken naar een modernere versie van de Van Speijkklasse fregatten. Dit waren op dat moment de nieuwste fregatten van de Nederlandse marine. De nieuwe versie zou echter wel beschikken over wapensystemen die ook voor de geleidewapen fregatten gebruikt zouden worden.
De standaard fregatten werden ontworpen door Nevesbu en is daarmee volledig Nederlands. Bij de ontwikkeling van het machinekamerontwerp werd bij de geleidewapen fregatten nog gekeken naar ervaringen van de Britten.
In 1972 werd formeel een begin gemaakt met het S-fregatten project. De fregatten werden in drie series van vier schepen gebouwd. Het project S-fregatten was het grootste nieuwbouwproject van de Nederlandse marine. Aanvankelijk was het de bedoeling dat na de derde serie een aangepaste dertiende fregat als luchtverdedigingsfregat zou worden gebouwd. Dit schip zou als enige standaard fregat worden uitgerust met het Tartar-systeem, waardoor de drie escortegroepen van de Nederlandse marine ieder zou beschikken over een luchtverdediging over een korte afstand. Deze luchtverdedigingscapaciteit werd tot zover geleverd door de twee geleidewapen fregatten. Door de verkoop van twee S-fregatten uit de in aanbouw zijnde serie werden deze plannen herzien. Er zouden ter vervanging van de twee verkochte fregatten twee nieuwe fregatten gebouwd worden die de luchtverdediging op zich zouden nemen: de Luchtverdedigingsfregatten van de Jacob van Heemskerckklasse.
Er zijn in totaal twaalf S-fregatten gebouwd, waarvan er twee tijdens de bouw verkocht werden aan Griekenland. De fregatten zijn gebouwd door de Koninklijke Maatschappij de Schelde gebouwd en in dienst gesteld in de periode van 1978 tot 1983.

Inzet

De standaard fregatten hebben van 1979 tot 2004 dienst gedaan als de werkpaarden van de Nederlandse vloot. De schepen werden in dienst gesteld in een periode dat de Sovjet-Unie een goed uitgeruste en sterke marine vloot had en vanuit het uiterste noorden bij Moermansk, de Baltische landen, de Zwarte Zee en het Verre Oosten bij Wladiwostok. De grootste NAVO bondgenoot, de Verenigde Staten, stelde daar een grote marine tegenover. De US Navy bestond uit twee componenten: een strategische onderzeebootvloot en een vloot grotendeels bestaande uit oppervlakteschepen. Deze laatste component had de taak om luchtstrijdkrachten te ondersteunen voor landoperaties, het transport van troepen en hun bewapening en als laatste de bescherming van scheepvaartverbindingen. De Nederlandse marine zou in tijden van oorlog een belangrijke taak moeten krijgen bij de bescherming van konvooien en taskforce. Met de standaard fregatten voorzag de Nederlandse marine in deze behoefte.
Na de val van de Sovjet-Unie werd het takenpakket van de Nederlandse marine anders. De standaard fregatten werden steeds vaker ingezet in het Middellands zeegebied. In de periode van 1992 tot 1996 namen meerdere standaard fregatten deel aan de acties tijdens de oorlog in voormalig Joegoslavië. Daarbij zijn de fregatten regelmatig als stationsschip naar de West gegaan.

Bezuigingen

Door bezuinigingen in de jaren ’90 en de veranderde taakstelling van de Nederlandse marine werd in de jaren ’90 het aantal standaard fregatten minder. In 1993 werd de Hr.Ms. Banckert als eerste uit dienst gesteld en verkocht aan de Griekse marine. In de periode van 1993 tot 2003 volgde de resterende fregatten ook. In totaal werden acht fregatten verkocht aan de Griekse marine. Twee eenheden gingen naar de marine van de Verenigde Arabische Emiraten.

In Griekse dienst

Tijdens de bouw werden twee standaard fregatten direct overgenomen door de Griekse marine, en vormde de “Elliklasse”. Zes fregatten werden gemoderniseerd in een programma dat liep tot 2009. Hierbij werd het Combat Management System, navigatiesysteem en voortstuwingssysteem vervangen, alsmede een aantal radar- en sensorsystemen.
In 2013 werd het eerste standaard fregat, de “HS Bouboulina” (voormalige Hr.Ms. Pieter Florisz), buiten dienst gesteld. Dit fregat was één van de vier fregatten die niet gemoderniseerd waren. De overige drie fregatten zullen ook uit dienst worden gesteld. De uit dienst gestelde fregatten worden gekannibaliseerd ten behoeve van de zes resterende fregatten.
De “Elliklasse” zijn samen met de “Hydraklasse” fregatten de werkpaarden van de Griekse vloot.

Van fregat naar superjacht

De Verenigde Arabische Emiraten kochten in 1997 en 1998 twee S-fregatten: de Hr.Ms. Piet Hein werd daar in dienst gesteld als de “Al Emirat”. De Hr.Ms. Abraham Crijnssen kreeg de naam “Abu Dhabi”.
De fregatten hebben niet veel gevaren in dienst van de Verenigde Arabische Emiraten. De schepen zijn na een korte diensttijd verkocht en verbouwd tot superjacht. De ex-“Piet Hein” vaart momenteel als superjacht “Yas”. De voormalige Abraham Crijnssen werd tevens als superjacht verbouwd.

Specificaties

Afmetingen lengte: 130,5m; breedte: 14,6m; diepgang: 6,2m
Water verplaatsing 3600 ton
Bemanning 176 man
Voortstuwing 2 Rolls Royce Tyne (RM1C) gasturbines en 2 Rolls Royce Olympus (TM3B) gasturbines
Maximale snelheid 30 knopen
Bewapening Goalkeeper close-in-weapon-system (Griekse fregatten de Phalanx CIWS, waarvan de "HS Elli" en "HS Limnos" 2)
76mm Oto Melara boordkanon (Griekse "HS Elli" en "HS Limons" 2)
8 AGM-84 Harpoon Surface-to-Surface missiles
Mk29 lanceersysteem voor RIM-7 Sea Sparrow Missiles
2 lanceerinrichtingen voor de Mark 46 torpedo
2 20mm Oerlikon mitrailleurs
2 Westland Lynx helikopters

Bemanningslijsten

Registreer jezelf op Navy Inside

Registreer jezelf gratis en éénmalig op als Navy Inside lid en krijg toegang tot de bemanningslijsten. Ben je al geregistreerd? Log dan snel in!

Volg ons...