Navyinside.nl

BvS10 Viking

Homepage
Nieuwsberichten
Bemanningslijsten
Blog
Je bent hier:

U bent hier

Viking Bandvagn S10 (BvS10)

Het korps mariniers van de Nederlandse marine heeft 73 Viking Bandvagn S10 (BvS10) rupsvoertuigen tot haar beschikking. De Viking is een amfibisch en gepantserd voertuig dat wordt ingezet in woestijn en arctische gebieden. De Viking is ter vervanging van de verouderde BV 206 D6 rupsvoertuigen aangeschaft en is sinds 2008 in gebruik bij het korps mariniers.

Informatie

Ontwikkeling
De BvS10 valt onder de categorie “armoured personnel carrier”. Het voertuig is door Hägglund, samen met het Britse Ministerie van Defensie ontwikkeld uit de Bv206S. De Viking is ten opzichte van de Bv206S veel zwaarder en heeft een grotere laadcapaciteit. Het voertuig is daarbij groter en sneller dan zijn voorganger.
De eerste prototypes van de Viking werden in 2001 geleverd. De voertuigen werden uitgebreid getest in Noorwegen, Groot Brittannië, Zweden en Oman.
De Britse marine ontving de eerste batch voertuigen in 2003. Na een periode van intensief testen werd de Viking in 2006 officieel in gebruik genomen. In datzelfde jaar werd de Viking ingezet door de “Royal marine Commandos” in Afghanistan. Ook de Britse landmacht zag het nut van het voertuig in en nam het voertuig tevens in 2006 in gebruik. In 2009 bestelde het Britse Ministerie van Defensie 24 voertuigen van de verbeterde versie van de Viking, de BvS10 Viking mkII. Deze werden in 2010 geleverd. Deze verbetering voorzag in een sterkere motor bepantsering en diverse verbeteringen aan het platform. Deze versie werd in 2009 door Frankrijk besteld.
De Zweedse rijgsmacht bestelde in 2012 48 voertuigen. Deze order werd in 2013 uitgebreid naar 102 voertuigen, welke tussen 2014 en 2015 in gebruik werden genomen.

Ontwerp
De Viking bestaat uit een voor- en achterwagen met een gekoppeld stuurmechanisme. Het carosserie van de voertuigen is opgebouwd uit staal en heeft stealth kenmerken wat radar detectie vermindert. De voertuigen zijn bepantsert tegen 7.62mm arnour-piercing munutie en 152mm artillery granaat fragmenten. De bepantsering is dusdanig, dat er het voertuig in theorie beschermd is tegen 0.5kg anti personeel mijnen.
De Viking is uitgerust met een turbo diesel motor. Het voertuig is amfibisch en kan in wateren opereren met een diepte van 1,5 meter.

In gebruik bij de Nederlandse marine
In 2005 sloot het Nederlandse Ministerie van Defensie een contract met Hägglunds voor de aanbesteding van 73 BvS10 voertuigen voor het korps mariniers. Het voertuig zou de zwaar verouderde Bv106 voertuigen gaan vervangen. De Viking deed in 2008 zijn intrede bij de Nederlandse krijgsmacht.
Het korps mariniers beschikt over vier Viking-varianten: 45 voertuigen voor troepentransport; 20 voertuigen voor commandovoering; 4 reparatie- en bergingsvoertuigen en 4 voertuigen voor gewondentransport.

Specificaties

Afmetingen

lengte: 7,60m (reparatievoertuig: 7,80m); breedte: 2,20 - 2,56m; hoogte: 2,69m

Gewicht

11000 ton

Zitplaatsen

Voorwagen: 4 man; Achterwagen: 8 man (afhankelijk van de variant)

Motor

Cummins ISBe250-30-turbodiesel, 184 kilowatt bij 2.500 omwentelingen per minuut

Maximale snelheid

65 km/h (5km/h in het water)

Bewapening

Zwaar machinegeweer

0  ·   0 volger(s)

Log in of registreer om deze pagina leuk te vinden  ·     ·  
VOLG ONS OP
Navy Inside op Facebook Navy Inside op Flickr Navy Inside op Twitter Navy Inside op Pinterest