Je bent hier: Startpagina > Nederland > Oceanograaf
 
 
Multimedia
Bekijk meer foto's.
Foto's en filmpjes van dit schip.
Ga naar de website

Advertentie
Oceanograaf
"Tydeman"

Afbeeldingen

Schepen
Tydeman - PAUA
De "Tydeman" is vernoemd naar Ltz.1 Gustaaf Frederik Tydeman, wie deelnam aan de Siboga-expeditie als commandant van de kanonneerboot "Hr.Ms. Siboga" in 1899 - 1900. De kiel van het vaartuig is op 29 april 1975 gelegd. De "Tydeman" is op 18 december 1975 te water gelaten en op 10 november 1976 in dienst gesteld bij de Nederlandse marine. De oceanograaf was destijds het tweede vaartuig in de Nederlandse marine met deze naam.

De Nederlandse marine had voor oceanografisch onderzoek tot 1976 de beschikking over aangepaste hydrografische opnemingsvaartuigen van de "Snelliusklasse" en een mijnenveger. Op 10 november 1976 werd de "Hr.Ms. Tydeman" in dienst gesteld. De "Tydeman" was geschikt voor zowel militaire operaties, als voor wetenschappelijke doeleinden. Het vaartuig was 30% van de jaarlijkse vaartijd in gebruik door de civiele wetenschap.

De "Hr.Ms. Tydeman" behoorde samen met de hydrografen "Hr.Ms. Buyskes" en "Hr.Ms. Blommendal" tot de Dienst der Hydrografie. Vanwege het kleurenschema van de vaartuigen werd dit ook wel de witte vloot genoemd.

Vanwege het feit dat de "Hr.Ms. Tydeman" ook opnemingswerk moest verrichten in druk vaargebied, werd het schip ontworpen als twee-compartimenten-schip. Het vaartuig was uitgerust met diverse hijswerktuigen en wetenschappers hadden de beschikking over diverse laboratoria en werkdekken. Daarnaast was er een zogenaamde "natte hal", waar binnengehaalde monsters verwerkt konden worden.

Aan boord bevonden zich twee Spurt 33 polyester sloepen. De bakboord sloep was uitgerust als hydrografische opnemingssloep en de stuurboord sloep als oceanografische werksloep. De taken van de eerst genoemde sloep zijn opnemingswerk en dreggen samen met de oceanografische werksloep. De oceanografische werksloep heeft naast het dreggen als taken het oceanografisch onderzoek op ondiep water en personenvervoer. Naast de twee werksloepen is de Tydeman ook uitgerust met rubberen boten, welke worden gebruikt bij reddingsoperaties.

De "Hr.Ms. Tydeman" had ook een helikopterdek, waardoor het mogelijk was om met de "Westland Lynx helikopter" te opereren. Dit kon alleen onder goede weersomstandigheden en bij daglicht.

Voor de hydrografie was de "Tydeman" uitgerust met de Atlas DESO-10 echolood, de EDO-Western type 515 diepzee echolood en een ELAC-Mittellodar wrakkensonar. Voor oceanografisch onderzoek was het vaartuig uitgerust met onder andere de Geometrics G-801 magnetometer en bodemhappers. Naast hydrografische en oceanografische apparatuur had de "Tydeman" ook de beschikking over meteorologische apparatuur, zoals radiosondes en barometers.

Op 3 juni 2004 is de "Hr.Ms. Tydeman" uit dienst gesteld. Het vaartuig is vervangen door de "hydrografische opnemingsvaartuigen van de Snelliusklasse". De "Tydeman" was aanvankelijk verkocht aan de Nigeriaanse marine, maar doordat Nigeria niet betaalde is de verkoop niet doorgegaan. De "Tydeman" heeft tot 2007 in Den Helder gelegen waarna het is verkocht aan het bedrijf Oceanwide Expeditions BV. Bij dit bedrijf maakt de "Tydeman" expedities naar de Noord- en Zuid-Pool.

Specificaties
Bemanning: 15 man
Waterverplaatsing: 2900 ton
Grootste lengte: 90,2 meter
Grootste breedte: 14,4 meter
Diepgang: 4,7 meter
Motoren: Diesel-elektrisch
Max. snelheid: 15 knopen

Vaartuigen Naam & boegnummer In dienst Uit dienst
Hr.Ms. Tydeman (A906) 10.11.1976 03.06.2004

 
 
Vorige pagina | Sitemap | Contact | Zoeken | Ga naar top | Bookmark & Share
Sponsor: Domeinhuis